Gotovo 87 posto djece u Europi u dobi od četiri godine uključeno je u neki oblik predškolskog obrazovanja, a do 2020. trebalo bi ih biti uključeno 90 posto, s time da bi posebnu pozornost trebalo obratiti djeci iz siromašnih obitelji, priopćila je u ponedjeljak Europska komisija, objavljujući rezultate novog istraživanja o predškolskom obrazovanju i skrbi za djecu u Europi.
Na temelju podataka iz 30 zemalja (zemalja EU i Norveške, Islanda i Švicarske), studija Europske komisije analizira sustave predškolskog obrazovanja i skrbi za djecu, njihove prednosti i nedostatke te predlaže mjere za njihovo poboljšanje.
Istraživanje, koje je provela mreža Eurydice, pokazalo je da je 87 posto djece u dobi od četiri godine uključeno u neki oblik predškolskog obrazovanja, navodi Komisija, podsjećajući da je nedavno predložila da ih do 2020. uključeno bude 90 posto.
Sve zemlje u Europi nude neki oblik ranih programa za djecu, prije početka obveznog školskog obrazovanja. Međutim, u tim programima postoje razlike među zemljama ili čak regijama u smislu dobi u kojoj počinju, stope sudjelovanja i tipa obrazovanja i skrbi koji su na raspolaganju.
Tako se pokazalo da postoje dva glavna organizacijska modela: jedinstvena struktura za svu djecu predškolske dobi, gdje odgajatelji trebaju imati iste kvalifikacije i skale plaća bez obzira na dob djece, te sustav koji ovisi o dobi djece, gdje potrebne kvalifikacije kao i plaće ovise o tome o kojoj se dobnoj skupini radi, onoj od 0-3 ili onoj od 3-6 godina. Ovaj drugi model najrašireniji je model u Europi.
Komisija osobito poziva na veću uključenost djece iz manjinskih, siromašnih obitelji te djece samohranih roditelja.
"Siromaštvo ima najveći utjecaj na rizik od obrazovnog neuspjeha kod djece. Gotovo jedno od šest europskih domaćinstava s djetetom ispod pet godina živi u siromaštvu. To predstavlja posebno veliki razlog za zabrinutost u Estoniji, Italiji, Litvi, Luksemburgu, Poljskoj, Portugalu i Velikoj Britaniji", kaže se u priopćenju.
Predškolsko obrazovanje visoke kvalitete ima značajne prednosti: daje djeci dobre temelje za cjeloživotno učenje i pomaže zatvoriti obrazovni jaz.
Najvažniji elementi koji trebaju jamčiti obrazovanje i skrb visoke kvalitete su primjeren odnos broja djece i odraslih, dobro obučeni odgajatelji kao i uključenost roditelja, dodaje Komisija.
Predškolsko obrazovanje i skrb obično se financiraju od strane lokalnih vlasti, kao i kroz doprinose roditelja.
Osim u zemljama koje su provele univerzalno pravo na obrazovanje i skrb u ranoj dobi (Danska, Finska, Švedska, Norveška, Španjolska i Slovenija), postoji značajan nedostatak kapaciteta za djecu u Europi.
U većini zemalja koje je pokrila studija vlasti bi trebale uložiti dodatna sredstva da bi se za svu djecu zajamčila dostupnost predškolskih programa i njihova kvaliteta.
(Fena)