Sarajevska regionalna razvojna agencija SERDA provodi usluge mentoringa u okviru projekta „Pružanje mentoring usluga za subjekte male privrede" po metodologiji Federalnog ministarstva razvoja, podužetništva i obrta, razvijenoj u saradnji sa Japanskom agencijom za međunarodnu saradnju JICA koja je certificirala mentore.
Savremena nauka o biznisu smatra mentorstvo jednim od ključnih elemenata važnih za razvoj malih biznisa koji daje poduzetnicima stručno vođenje, podršku i inspiraciju u njihovom poslovnom putovanju.
Durga - novi koncept šivenja obrt je koji je podržan kroz projekat, a u nastavku certificirana mentorica Maja Lukić Grabovac zaposlena u SERDA-i govori o provedbi aktivnosti mentoringa sa vlasnicom obrta Mijom Kajević i nastojanju da Durga kao biznis postane prepoznatljiv brend na tržištu.
Koji su ključni izazovi s kojim se Mija suočava?
- Mija nije dizajnerka, ali ima kreativnost i dar pa sve što radi sadrži i jedinstven dizajnerski pristup. Pristupa personalizirano svim klijentima što je značajan i rijedak elemenat kojim povećava vrijednost svom finalnom proizvodu. Njeni proizvodi nisu samo unikatni dizajnom, već i načinom izrade, porukama i pristupom. Ovo nije prolazna moda i speed fashion, već su poruke, kvalitet i dizajn proizvoda koje ona nudi zaista dugotrajne. Cekeri koje Mija proizvodi su napravljeni od ostataka materijala, što je zapravo recikliranje, odnosno, održiv pristup modi što je trend i u svijetu koji se označava kao zero waste i slow fashion. Vuna i lan su dugotrajni materijali od kojih pokušavamo napraviti prepoznatljiv mali brend, mali obrt. U ovoj vrsti obrta postoji specifična kategorija potencijalnih kupaca koje je Mija prepoznala – to su osviještene žene u dobnoj skupini od 30 do 40 godina koje izuzetno cijene ono što kupuju i znaju da kupuju vrijednost za svoj novac.
Podsticanje malih ali važnih promjena zahvaljujući kojima će Durga postići optimizaciju i smanjenje troškova, bolju organizaciju, ili veću produktivnost te će onda doći do većeg profita i sveobuhvatno uspješnijeg poslovanja, su zadaci koje je sebi postavila mentorka Maja.
Na čemu ste prvo počele zajedno da radite?
- Mija je početnica u svemu - od pozicioniranja na tržištu pa do definisanja ciljnog kupca. Krenule smo od od definisanja tržišta i ciljnog kupca, jasnog diferenciranja proizvoda i konačnog rezultata kome stremimo, a to je povećanja prodaje. Najveći fokus nam je da povećamo broj kupaca što će se reflektovati na samu prodaju. Prodaju unaprjeđujemo tako što želimo da istaknemo benefit proizvoda prije svega. Ne opisujemo proizvode sa karakteristikama i specifikacijama, već ističemo njihove benefite za kupce. Vježbale smo marketinško komuniciranje i oglašavanje, zahvaljujući kojem ćemo izaći na tržište i maksimalno se promovirati putem društvenih mreža. Kad smo počele s mentoring procesom, ništa nije bilo definisano – ni kupci, ni tržište, ni proizvodi. Imali smo od svega pojedine elemente koje je bilo potrebno posložiti. Obzirom da ovaj mentoring neće trajati beskrajno, već određeni period, naš cilj je da imamo ciklus rad – provjera – rad. Dakle, stalno preispitivanje na sedmičnoj, mjesečnoj i tako dalje analizi kako bismo ispitali šta smo uradili i šta možemo poboljšati.
Jedan od zacrtanih ciljeva je da se Durga plasira i na platformama na kojima se prodaju unikatne stvari. Pripremljena je saradnja s Oreom. Mentorka priprema Miju za trominutni pitch kako bi naučila kako da kratko, efektno i uspješno predstavi dva do tri svoja proizvoda, a otvorila je još jedan kanal prodaje i saradnje. Najvažnije je, pojašnjava mentorka, da nema odustajanja, samo učenje i unaprijeđivanje.
Kako je podstičete s njenim inovacijama i razlikama i prednostima među konkurencijom?
- Mija uopšte nije bila svjesna svoje konkurencije. Znala je da radi nešto drugačije, ali nije znala u odnosu na koga. Učimo kako se pozicionirati na tržištu, a to zahtijeva stalno motrenje ko je oko tebe ili postoji li prazan prostor na tržištu. Gledati konkurenciju nije špijuniranje, već znači biti svjestan svog okruženja. Mija ne pravi samo odjevne predmete, već je u saradnji sa klijentima počela raditi i personalizirani tekstil za kuću. Radi se o prekrivačima i jastučnicama koji su posebna vrsta unikatnih proizvoda. Prednost je to što ljudi, kada se odluče na promjenu u domu, obično je naprave tekstilom. Ako je taj tekstil još personaliziran i napravljen od prirodnih materijala, tim bolje. Dakle, cilj je proširiti djelokrug rada, da kad ne radi personalizirane predmete, može raditi kućni tekstil koji će joj pomoći u protoku novca.
Šta je njena najveća prednost a šta najveći problem?
- Najveća prednost je što ima snažnu emociju prema kreiranju i stvaranju ali i vještinu da to realizuje. Razumije se u materijale i vlada poslom. Poduzetničke vještine treba više graditi, a samouvjerenost u poduzetništvu dolazi s više iskustva. Mislim da će u narednom periodu trebati i podršku u polju finansijske edukacije. Ona je obrtnica, početnica i ima prostora za saradnju sa sličnim biznisima. Bilo bi interesantno da se nađe u ekosistemu malih poduzetnika gdje se neko bavi tkaninama, a neko dizajnom, pa da se udruže. Ono što mislim je da je potencijal za razvoj, obzirom da cilja skupinu gdje su ljudi zainteresovani za specifičan dizajn, te na saradnju sa dizajnerima koji su već izgrađeni i koji njenu vještinu mogu podići na viši nivo.
Koja je vaša poruka za druge obrtnike kojima je potreban mentoring?
- Mislim da najbolji feedback imaju ljudi koji prođu kroz proces mentoringa. U početku, ljudi ne razumiju šta je mentoring. Mi smo na istoj strani, a ne na suprotnim stranama stola. Korisnici koji prođu mentoring u njegovom punom kapacitetu uvijek budu zadovoljni. Često ostanemo u prijateljskom odnosu, a kompanije koje sam lično imala u mentoringu i sada održavaju odnos sa mnom. I dalje smo povezani i imamo svoj krug, završava mentorica Lukić Grabovac.
Mentorstvo omogućava prenos znanja, iskustva i vještina između iskusnih pojedinaca i onih koji tek ulaze u određeno polje ili industriju. Mentorski odnos pruža kontinuiranu podršku, motivaciju i smjernice koje su ključne za lični i profesionalni razvoj pojedinaca i kompanija kojima upravljaju ili sudjeluju u upravljanju.